Våra ledarteam har alltid plats för intresserade! Unga, gamla, nya, erfarna – alla har en uppgift och det är ofta mixen som skapar ett bra team. Scoutkåren står för utbildning, utrustning och material, du står för tid och engagemang.

Vi behöver fler ledare för att kunna ta emot alla barn som är intresserade av att vara med i scouterna. Om du vill vara ledare räcker erfarenhet och intresse av barn och ungdomars utveckling långt. Praktiska scoutkunskaper lär du dig efterhand.

Som ledare är du först och främst en trygghet för barnen i verksamheten och hjälper dem att utvecklas genom scoutmetoden. Vi förespråkar ett lyssnande och stödjande ledarskap och vi erbjuder olika former av ledarskapsutbildning.
Ledare är du normalt en kväll per vecka, några helger plus planering och gemensamma aktiviteter i kåren. Vi har också sommarläger ca en vecka varje år.

Hur vi lägger upp terminen och vad vi gör bestäms av ledarteamen tillsammans med scouterna. Om du har dåligt med tid kan vi tillsammans se om det finns lösningar, ingen av oss har tid ensam, men tillsammans hjälps vi åt. Scoutkårens ledarteam planerar och tar hand om scouternas möten, övernattningar och hajker.
Ledarteamen består av 4-6 personer med varierande ålder och erfarenhet. Medlemmar i ledarteamen har kraftigt reducerade avgifter för medlemskap och läger.
Scoutkåren har ett ledarteam per avdelning och vi rekryterar till alla ledarteamen

• Familjescouter (upp till 7 år), träffas varannan söndag
    • Magna
    • Parum
  • Spårarscouter, 8-9 år
    • Insekterna på måndagar
    • Smygarna på tisdagar
  • Upptäckarscouter, 10-11 år
    • Stigfinnarna på måndagar
    • Jägarna på tisdagar
  • Äventyrarscouter, 12-14 år
    • Fjället och Skogen på onsdagar
  • Utmanarscouter, 15-18 år
    • Olofs brasa på torsdagar

Kontakta Ordförande ( ordforande@sanktolof.org ) för mer information eller intresseanmälan!