Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr, gemenskap, internationella möten och värdebaserat ledarskap.

Scoutkåren

S:t Olofs Scoutkår i Västerås har verksamhet för barn, ungdomar och vuxna och man kan börja oberoende av ålder och tidigare erfarenhet av scouting.
Scoutkåren är en del av Västmanlands Scoutdistrikt och av Scouterna.
Scoutkåren har drygt  330 medlemmar och är bland de större scoutkårerna i Sverige. Allt arbete sker ideellt och opolitiskt och scoutkåren är en förening med egen styrelse och ekonomi.

Västmanlands Scoutdistrikt
Scouterna

Upptagningsområde

Vårt upptagningsområde är i Västerås främst Gideonsberg, Nordanby, Skallberget, Tunby, Rönnby, Önsta och Gryta.

Scoutrörelsen

Scoutrörelsen är en ideell organisation byggd på idéer som Lord Robert Baden-Powell prövade tillsammans med några pojkar från London 1907. Våra arbetsmetoder har utvecklats i takt med det övriga samhället, men i grunden är värderingarna de samma.

Det som gör scoutrörelsen speciell är vår scoutlag, vårt friluftintresse med utfärder, hajker och expeditioner, principen att lära genom att göra, vårt internationella engagemang och den lilla patrullen som löser uppgifter där våra scouter lär sig visa hänsyn och ta ansvar.