Ändra sina medlemsuppgifter

Det är viktigt att vi har rätt uppgifter till våra medlemmar så att medlemsutskick och fakturor för din medlemsavgift kommer fram till dig.
Har du bytt adress, telefon eller e-postadress så kan du ändra dessa själv.

Inloggning

Inloggning till medlemssystemet hittar du på www.scoutnet.se
För att logga in måste du först generera ett lösenord. Klicka på länken Har du glömt lösenordet och på den nya sidan som visas anger du ditt medlemsnummer eller din mejladress. Följ sedan de instruktioner som följer. Om du inte har någon e-postadress registrerad eller inte kan ditt medlemsnummer måste du kontakta din medlemsregistrerare eller rikskansliet för att få en inloggning.
Om det fungerar som det ska, skickas ett lösenord till din e-postadress. Gå till din inkorg och öppna e-postmeddelandet som heter ”Glömt ditt lösenord?” som du fått från medlemsregistret. Klicka på den länk som finns i det e-postmeddelandet.
Länken genererar ett lösenord som kommer som ett nytt e-postmeddelande till samma e-postadress, e-postmeddelandet heter ”Nytt lösenord”. När e-postmeddelandet med lösenordet skickats till dig, är det bra om du kopierar lösenordet så att du inte missar någon bokstav eller siffra. Gå tillbaka till inloggningssidan, din e-postadress eller ditt medlemsnummer är ditt användarnamn.
Denna procedur upprepar du om du i framtiden glömmer ditt lösenord eller vill byta lösenord. Om du vill byta lösenord när du väl är inloggad i systemet, klickar du på länken Byt lösenord på Mina sidor.

När du klickar på Min profil hamnar du på huvudsidan för dina profilsidor. Denna sida hanterar all medlemsinformation, inklusive kontaktuppgifter till sig själv och till anhöriga.

Min Profil

Klickbart på dessa sidor

Tabell med gul blyertspenna: redigera

Tabell med plustecken i grön cirkel: lägg till

Soptunna: ta bort

Alternativ-knappar: meny för olika alternativ

De olika fälten på profilsidan

Medlemsuppgifter

Då det ibland kan bli mycket kontaktuppgifter för en medlem som visas har vi gjort som så att ni direkt kan se en medlems e-postadress, mobiltelefonnummer och hemtelefonnummer. Den e-postadress som visas är medlemmens primära e-post som används vid inloggning och den adress som används när man skapar e-postlistor. Klickar ni på länken ”Visa/dölj detaljer” fälls ett fält med mer kontaktuppgifter ut.

Godkända medlemskap

Detta är samma fält som på startsidan. Här ser ni dock lite mer information såsom avdelningar ni är medlem i, roller du har och när du blev medlem i en viss kår.

Lägg till och redigera medlemsdata

Du kommer till vyn för att redigera all medlemsdata utom adresser, via den orangea knappen ”Alternativ” uppe i högra hörnet.

I den här redigeringsvyn kan du lägga till och ändra personlig information. Kontaktuppgifterna till höger går att öronmärka med vem kontaktinformationen tillhör. Lösenordet måste bestå av minst 7 tecken varav 1 siffra. Om du har behörighet att ändra andra medlemmars lösenord är det bara på dig själv du måste ange nuvarande lösenord.

Lägg till adress

Klicka på den orangea knappen ”Alternativ” och välj Lägg till adress. Det går att lägga till flera adresser. Välj en lämplig rubrik för adressen, som exempelvis bostadsadress, faktureringsadress eller annat. Om det är en tillfällig adress kan du lägga in datum för denna period. Spara genom att klicka på knappen Spara. Tillvalet Primär anger vilken adress som skall gälla över de andra adresserna. Tänk på att radera den gamla adressen när du lägger till en ny så att medlemsregistret bara innehåller aktuell information.

Den fullständiga prioriteringsordningen av adresser sker enligt följande vid fakturering:

1. Tillfällig adress (om datumet är inom angivet intervall)
  2. Primär Faktura-adress
  3. Faktura-adress
  4. Primär Postadress
  5. Postadress
  6. Primär Hemadress
  7. Hemadress

Vid uttagande av medlemslistor gäller följande prioriteringsordning:

1. Tillfällig adress (om datumet är inom angivet intervall)
  2. Primär Postadress
  3. Postadress
  4. Primär Hemadress
  5. Hemadress
  6. Primär Faktura-adress
  7. Faktura-adress

Redigera adress

Du redigerar en adress genom att klicka på ikonen Tabell med penna till höger om den adress du vill ändra, redigeringsvyn ser ut som bilden ovan.

Mer information om vårat medlemsregister, hur det fungerar och vad du som registrerad medlem kan göra kan du läsa om på Scoutnet användarwebb

Källa: Scouterna manual för Scoutnet: http://scoutnet.scout.se/manual/