4:e utskicket för sommarens läger. DUST-18
Här i lägermeddelande nr 3 kommer lite information angående resan till sommarlägret.
Vi ledare som följer med på lägret är Erik Torstensson 070-647 60 21, Krister Nordlund 070-417 84 50, Linda Wadman 070-392 82 34, Malin Rörbrink 073-073 88 64, Markus Collin 073-624 86 03, Therese Clifford 070-227 42 68 och Tina Rörbrink 070-428 80 69. Det går bra att ringa om ni har några funderingar innan lägret. Under lägret kommer vi ha på telefonerna från och till.
Det kommer inte serveras någon lunch på inryckningsdagen, lördagen den 28 juli, utan var och en tar med matsäck tex en pastasallad, pannkakor eller dyl. Glöm inte bort dryck, även till resan på bussen. Packa gärna matsäcken i en glasslåda eller annan plastlåda som när matsäcken är uppäten kan skänkas till lägerköket (som sedan används för att förvara socker, mjöl, sylt, kryddor mm i).
Packa en liten ryggsäck med din matsäck, dryck och regnkläder som du har inne på bussen, övrig packning packas enligt nedan.
RESA TILL LÄGRET
Resa till lägret kommer vi att göra med buss. Resan med buss är kostnadsfri och erbjuds alla från kåren som ska med på lägret som deltagare.
Boka din plats på bussen senast den 3 juni.
erik.torstensson@sanktolof.org
Tider för avresa och hemkomst finns att läsa här nedan.
Packning på Bussen:
· Liten väska att ha i busen med matsäck, dryck och om vädret är ostadigt en regnjacka.
· Sovsäck och liggunderlag i en bunt (vattentät, det kan regna när vi kommer fram)
· Övrig lägerpackning i en ryggsäck eller bärbar trunk.
Märk alla väskor och prylar TYDLIGT med namn och scoutkår
BUSSTIDER
Avresa och hemkomst sker vid långtidsparkeringen vid Järnvägsstationen, hållplats för SJ ersättningsbuss.
Avresa:
Lördag 28/7 kl: 08:30
Kom i god tid & anmäl dig till din ledare!
Hemkomst Spårare:
Tisdag 31/7 kl: 15:00*
Hemkomst:
Lördag 4/8 kl: 15:00*
*-Ungefärliga ankomsttider! Kårernas kontaktperson vet exakta tider vid lunchtid avresedagen.
KIOSK
Det kommer att finnas en kiosk på lägret som säljer glass och godis, så lite fickpengar kan vara bra att ha med. Vi rekommenderar max 300 kr. Lägret kommer enbart att hantera kontanter.
Det går även bra att ha med eget godis men tänk på att det är NÖT OCH JORDNÖTS FÖRBUD.
FÖRÄLDRAHJÄLP MED LÄGERUTRUSTNING
Det krävs en del tält och annan gemensam utrustning för ett läger och vi hjälps åt med packning och materielvård. Önskemål om byte av dag liksom meddelande om förhinder meddelas till Erik Torstensson (erik.torstensson@sanktolof.org) som också svarar på frågor.
Före lägret, onsdag 4 juli kl. 18.00
Framtagning, packning, kontroll av lägermateriel
Samtliga ledare som skall med på lägret
Veckan före lägret, packning container, söndag 22 juli kl. 18.00
Packning samt lastning av lägerlådor och framplockat lägermateriel i container för transport till lägret
Samtliga ledare som skall med på lägret
Veckan efter lägret, söndag 12 augusti kl. 18.00 (ledare: Erik, Krister, Linda)
Urlastning, hängning av våta tält, rengöring av utrustning
Förälder till scouterna:
SE SEPARAT UTSKICK
2 veckor efter lägret, söndag 19 augusti kl. 18.00 (ledare: Markus, Malin, Therese, Tina)
Nedtagning av tält, kontroll, komplettering och nerpackning i lådor
Förälder till scouterna:
SE SEPARAT UTSKICK
MOBILTELEFON
Mottagningen på lägerområdet är inte den bästa och möjligheten att kunna ladda sin mobil är begränsad. Därför rekommenderar vi att barnens mobiltelefoner får stanna hemma. Oss ledare kommer ni kunna lämna meddelande till om ni vill få tag i era barn.
UTRUSTNINGSLISTA
Ryggsäck att packa i
Liten ryggsäck för resan och för ev. vandring
Scoutskjorta/scouttröja och kårhalsduk
Regnkläder (byxa o jacka ev mössa)
Kängor eller stövlar
Gymnastikskor eller liknade kraftiga skor
Sandaler eller liknade lätta skor
Vantar, mössa
Varm tröja
Vindtät jacka, gärna med huva
Ev lägerbålsfilt
T-shirts med kort ärm
Skjortor eller tröjor med lång ärm
Underkläder
Strumpor
Raggsockor av ylle
Underställ
Minst 1 par extra långbyxor
Badkläder, badhandduk
Shorts
Nattdräkt (pyjamas, underställ el dyl)
Toalettgrejer (tandborste, tandkräm, tvål, schampo, mm)
Myggmedel
Ficklampa; scoutkniv, hajkbricka
Penna, papper
Plastflaska för dryck
Första förband. Dina egna mediciner
1 särskild matpåse (att packa matsakerna i), ej plastpåse utan tygpåse med ditt namn på
2 diskhanddukar, 2 tallrikar (djup,flat), mugg eller kåsa, bestick. Använd ej engångsartiklar
Sovsäck
Liggunderlag
Ev Sovsäckslakan att ha inuti sovsäcken
MÄRK ALLA DINA SAKER MED NAMN OCH KÅR.
BESÖK OCH RESA TILL LÄGRET MED EGEN BIL
In- och utryckning
Inryckning kommer att kunna ske kl 10:00 – 13:00 på lördagen 28/7. Då det kommer att vara mycket trafik under en kort period på smala vägar så kan det förekomma köer. Vänligen respektera angivna tider då lägret har funktionärer på plats just under de klockslagen.
Vi rekommenderar att man i möjligaste mån åker med kårens kostnadsfria bussresa.
Ska du hämta deltagare i samband med utryckningsdagen så rekommenderas att föräldrar/anhöriga kommer tidigt på morgonen för att undvika alla köer med bussar.
Det kommer att vara många deltagare som tar sig till och från lägret under in– och utryckning och i kombination med att det är smala vägar i Tiveden, på många ställen i princip omöjligt att mötas, kommer vägarna att vara enkelriktade. Lägret ber er respektera de ankomsttider som gäller.
Information om hur ni tar er till och från lägret kommer närmare lägertiden och går att finna på lägrets hemsida, http://www.dustlagren.se/
Parkering för deltagare och funktionärer kommer att ske på Stenkällegården till en självkostnad på 50 kr/fordon och dygn. INGA fordon utan tillstånd får parkeras på lägerplatsen!
Besök
Området runt lägret har nyligen blivit nationalpark vilket minimerar våra möjligheter till parkering. Givetvis får föräldrar och anhöriga komma och hälsa på men det kan hända att man får gå en bit. Vi har därför tagit bort rekommendationen om specifik besöksdag.
Om möjligt uppmuntrar vi besökare att parkera vid huvudentrén till nationalparken och vandra till och från lägret. Då får man uppleva både den fina naturen i nationalparken och lägerlivet.